Pełnomocnictwo wystawione przez klienta brokerowi do reprezentowania w kontaktach z towarzystwami ubezpieczeń jest podstawowym dokumentem, na podstawie którego może działać broker. Wymóg posiadania pełnomocnictwa wynika bezpośrednio z ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.

Forma pełnomocnictwa pełnomocnictwo może regulować uprawnienia brokera w reprezentowaniu klienta np. tylko do zebrania i negocjacji ofert, bądź też mieć szerszy charakter. Dokumenty ubezpieczenia, jak polisa czy umowa ubezpieczenia, zazwyczaj podpisywane są przez klienta.

Pełnomocnictwo może mieć charakter ad-hoc (dotyczyć konkretnego ubezpieczenia) lub charakter ogólny na wszystkie ubezpieczenia.
Bez względu na wystawione pełnomocnictwo, jakakolwiek zmiana w ubezpieczeniu lub zawarcie/rozwiązanie ubezpieczenia nie jest możliwe bez akceptacji klienta.
Pełnomocnictwo może być w dowolnym momencie odwołane.